All Heritage is From Allah

this blog is still on progress... thank for visiting this blog... please come again!!!!

Tuesday 6 May 2014

Institusi Pendidikan

Terdapat pelbagai contoh Institusi Pendidikan yang ada di Lubnan.

1) UNIVERSITI LUBNAN




Universiti Lubnan adalah Institusi  Pendidikan Awam yang hanya untuk pengajian tinggi di Lebano. Universiti ini mempunyai 16 fakulti pada 2014 dan berkhidmat pelbagai kumpulan budaya, agama, dan sosial pelajar dan guru.

Selain itu, Universiti ini bebas untuk  menikmati kebebasan pentadbiran, akademik, dan kewangan. Antara matlamat pendidikan sedang mencipta satu campuran unik budaya dan menyediakan pendidikan asas dan perlu untuk membolehkan pelajar untuk memasuki pelbagai profesion .

Sejarah penubuhan Universiti Lubnan ini telah ditubuhkan pada tahun 1951 untuk berkhidmat kepada kumpulan-kumpulan sosial yang pelbagai yang membentuk masyarakat Lubnan , dan untuk mengadakan sebuah institusi peringkat tinggi di mana pelajar boleh memperoleh ijazah universiti . Ia telah dilancarkan di tengah-tengah pertumbuhan dalam bilangan pelajar dalam gred 10 hingga 12.

16 fakulti yang terdapat di Universiti ini  termasuk dua institusi yang dilampirkan ke universiti , adalah:

Fakulti Kesusasteraan dan Sains Kemanusiaan
Fakulti Undang-Undang , Politik dan Sains Pentadbiran
Fakulti Sains
Fakulti Sains Sosial
Fakulti Seni Halus
Fakulti Pedagogi (menggantikan Guru Institusi Tinggi)
Fakulti Kewartawanan dan Dokumentasi
Fakulti Pentadbiran Perniagaan dan Sains Menjimatkan
Fakulti Kejuruteraan
Fakulti Pertanian
Fakulti Kesihatan Awam
Fakulti Perubatan
Fakulti Pergigian
Fakulti Farmasi
Fakulti Pelancongan dan Hotel
Institusi Akademik Teknologi


2) UNIVERSITI ARAB BEIRUT
 Sumber : http://www.bau.edu.lb/Home

Beirut , merupakan sebuah metropolis Lubnan,di sinilah tempat kelahiran huruf, dan titik pertemuan tamadun, serta di sini boleh menikmati lokasi geografi yang khas yang menghadap Laut Mediterranean. Lokasi ini membezakan bandar dari perspektif budaya , ekonomi, perdagangan dan Academical ; oleh itu ia adalah pusat yang dipilih untuk pelbagai institusi , termasuk universiti yang mempunyai keperluan unjuran yang terbaik daripada latar belakang yang tersendiri sejarah di bandar ini.

Beirut Arab University (BAU ), yang terletak di tengah-tengah bandar pukulan itu Beirut, adalah pusat budaya dan pencerahan. Disini  terdapat pelbagai kemudahan yang dapat memudahkan pelajar untuk belajar termasuklah mempunyai bilik kuliah, dewan makan, ruang legar, perpustakaan dan sebagainya.

BAU adalah sebuah institusi swasta Lubnan untuk pendidikan tinggi , yang diasaskan oleh Lubnan El- Bir dan Ihsan masyarakat pada tahun 1960 Universiti ini buat masa terdiri daripada berikut 10 fakulti. :
Fakulti Sastera
Fakulti Undang-undang & Sains Politik
Fakulti Perniagaan dan Pentadbiran Perniagaan
Fakulti Kejuruteraan Seni Bina
Fakulti Kejuruteraan
Fakulti Sains
Fakulti Farmasi
Fakulti Perubatan
Fakulti Pergigian
Fakulti Sains Kesihatan


3) UNIVERSITI KESENIAN, SAINS  DAN TEKNOLOGI LUBNAN


Universiti ini telah menubuhkan cawangan di Beirut dan Jadra (berhampiran Sidon Bandar ), di samping mengkaji pusat di Sin El Fil , Kaslik , Chtoura dan Kalamoun (Utara Lubnan, berhampiran Tripoly City) . terdapat beberapa cawangan universiti ini dan pusat-pusat pengajian menawarkan sarjana muda dan ijazah sarjana program pengajian dan menggunakan sistem Amerika pendidikan dengan arahan terutamanya dalam Bahasa Inggeris atau Perancis. Lebih daripada 5,000 pelajar kini belajar di sini. Jumlah pelajar adalah termasuk dari Lubnan , Arab , wilayah, bukan Arab dan pelajar dari lebih daripada 15 negara-negara lain .

Pemindahan antara cawangannya  dan pusat-pusat pengajian adalah mudah dan kadang-kadang digalakkan bagi pelajar yang berusaha untuk mengalami pelbagai budaya Lubnan. Kurikulum bagi setiap cawangan dan pusat-pusat pengajian biasanya membolehkan pemindahan pelajar tanpa mengganggu kemajuan ke arah ijazah.

Hamra , Beirut
Beirut , kampus Hamra telah dibuka pada tahun 2000. Terletak di tengah-tengah bandar, kampus menawarkan konteks sangat dinamik untuk pembelajaran. Dari peranan bersejarah sebagai tengah-tengah tamadun serantau, Beirut adalah tuan rumah kepada dunia. Beirut juga merupakan salah satu komersial, perbankan , perkhidmatan dan teknologi pusat di rantau ini syarikat yang paling antarabangsa mempunyai perwakilan yang ketara di bandar.

Jadra Cawangan
PUA dibuka Selatannya Beirut Cawangan Jadra pada tahun 2002. Kampus di Jadra terletak di Lubnan pantai pantai Mediterranean pada tetapan luas yang hebat. Kampus Jadra memudahkan Gunung dan Selatan Lebanon pelajar mengalami kajian di sini tanpa perlu pergi ke ibu kota.

Sin El Fil , Kaslik , Chtaura dan Pusat Kajian Selatan Lubnan
Semua pusat pengajian yang terletak di lokasi-lokasi yang hebat dengan kemudahan yang sangat baik dan dibuka untuk memenuhi keperluan kawasan mereka di Lubnan. Pusat Kajian memudahkan pelajar di seluruh negara mengalami belajar di universiti ini .

4) UNIVERSITI HAIGAZIAN


Haigazian Universiti telah ditubuhkan di Beirut pada 17 Oktober 19555 , Lebanon dengan usahasama Armenia Dakwah Persatuan Syarikat ( AMAA ) dan Kesatuan Armenia Evangelical Gereja di Timur Dekat ( UAECNE ). Ini adalah sebuah  institusi Mediterranean timur yang merupakan sebuah universiti seni liberal yang menekankan kurikulum yang mencabar, baik hubungan guru-pelajar , dan kuasa melalui carian percuma untuk kebenaran. Kepimpinan di Haigazian percaya bahawa pertukaran bebas pendapat di kalangan orang-orang dari berbagai latar belakang etnik dan agama ini adalah salah satu bentuk yang terbaik pendidikan boleh mengambil ; akibatnya, Haigazian adalah kampus rumah kepada pelajar-pelajar dari 20 buah negara di seluruh dunia. Pelajar-pelajar menikmati nisbah pelajar dan guru 14 hingga 1 yang memudahkan penekanan universiti itu pada , pendidikan bermakna yang peribadi.

Haigazian Universiti menawarkan BA, BBA, BS, MA dan MBA darjah serta Diploma Biasa guru. Unit dan kursus yang dicorakkan selepas sistem Amerika pendidikan yang lebih tinggi seperti yang pelajar yang ingin melanjutkan MA dan Ph.D. darjah boleh dicapai termasuk: Pentadbiran Perniagaan (dengan penekanan kepada HOM , MIS , ACC , ADC, FIN , LST ), Pengurusan Hospitaliti , Ekonomi , Arab, Armenia , Bahasa Inggeris ( dengan sastera, bahasa penekanan TEFL ) , Sejarah , Biologi, kimia, Sains Komputer , Matematik, Fizik, Sains Perubatan Makmal , Pendidikan, Sains Politik , Psikologi, dan Kerja Sosial. Semua pelajar dibantu dalam program masing-masing oleh Penasihat Fakulti yang bekerja bagi membolehkan mereka membuat pilihan yang terbaik mengenai masa depan pendidikan dan vokasional mereka. Bantuan dalam bentuk bantuan kewangan boleh didapati juga.

Haigazian University percaya bahawa pendidikan tidak pernah berhenti. Pusat Pendidikan di Haigazian University yang menawarkan kelas dan bengkel untuk orang dewasa , terdiri daripada dua program petang. Dalam perkhidmatan Guru Program Latihan yang dihadiri oleh guru-guru sekolah yang ingin meningkatkan kemahiran pengajaran mereka melalui kursus-kursus dan bengkel. Program Pendidikan Dewasa menawarkan latihan perniagaan dan topik lain kepentingan umum .


5) UNIVERSITI AL-MANAR, TRIPOLI
Sumber : http://www.mut.edu.lb/

Idea penubuhan Al- Manar Universiti Tripoli ( MUT) pada tahun 1958, adalah apabila Perdana Menteri Bapak Rashid Karami , bersama-sama dengan pendidik Mr Muhieddine Makkouk dan kumpulan terpilih daripada rakyat utama Tripoli, membuat keputusan untuk melancarkan projek untuk memenuhi kebimbangan pendidikan Utara Lubnan. Pada tahun 1966 , mereka secara rasmi ditubuhkan " Al- Manar Society " , sebuah pertubuhan bukan keuntungan yang berdedikasi untuk menyediakan pendidikan berkualiti kepada pelajar-pelajar di Utara Lubnan dan kawasan-kawasan lain dari seluruh Dunia Arab.

Pada tahun-tahun yang berikutnya, Persatuan ini telah memberikan  tumpuan yang  besar terhadap usaha untu memperoleh tanah yang sesuai bagi penubuhan kampus bertaraf dunia. Melalui gabungan pembelian dan pemberian , Persatuan telah berjaya mendapatkan 255,000 m2 plot berkembar tanah di lokasi yang dikenali sebagai " Baal Al- Ghandour ". Ketabahan yang berterusan oleh H.E. Omar Karami , dibantu oleh Dekri kerajaan khas, kawasan bertaburan tanah telah diagihkan semula untuk membentuk satu plot seragam tanah yang ditetapkan untuk kampus universiti. Hari ini, kawasan keseluruhan yang diperuntukkan bagi pembinaan kampus Mut dan rampaian yang berdiri di 150.561 m2.

Selepas pembunuhan H.E. Encik Rashid Karami , Perdana Menteri Omar Karami mengambil alih jawatan Pengerusi "Al- Manar Persatuan " , dan membentuk Universiti Lembaga Pemegang Amanah pertama pada tahun 1990. Lembaga Pengarah dipengerusikan oleh TYT Omar Karami dan 18 tokoh terkemuka lain dalam masyarakat dari Lubnan dan Dunia Arab, masing-masing menawarkan kombinasi unik kemahiran dan sokongan kewangan. Di samping itu, Sheikh Zayed bin Sultan Al- Nahian Kebajikan & Kemanusiaan Yayasan menyumbangkan dana untuk pembinaan Perpustakaan Pusat Mut ini ; Encik Abdel Majid Shoman menyumbangkan dana untuk pembinaan Abd el Hamid Shoman Seni Mut ini & Sains Bangunan; dan H.E. Mr Moustafa Durneika menyumbangkan dana untuk pembinaan Bangunan Pentadbiran Mut ini , semua yang kini berdiri sebagai pengakusaksian berkilauan untuk masa depan yang cerah Universiti seperti petunjuk pengetahuan untuk generasi untuk diikuti.

   
Jabatan ijazah sebanyak 41 ada terdapat dalam tujuh fakulti iaitu seperti fakulti:

Seni Bina dan Reka Bentuk Grafik
Seni dan Sains Kemanusiaan
Pentadbiran Perniagaan
Kejuruteraan dan Teknologi Maklumat
Sekolah Marin
Kesihatan Awam
Sains
- Lihat lebih lagi di: http://www.mut.edu.lb/Parents.php # sthash.rkAXEQaR.dpuf


6) UNIVERSITI ANTARABANGSA LUBNAN
Sumber : http://www.liu.edu.lb/lb/index.php


Lubnan International University ( LIU ) pertama kali diasaskan sebagai Universiti Bekaa di bawah Presiden No 5294 pada April 2001, dengan dua kampus pertamanya di Al- Khyara , di Bekaa lembah barat dan Beirut. Nama ini kemudian ditukar kepada Universiti Antarabangsa Lubnan ( LIU ), bagi pengasas mempunyai visi membuat universiti nasional benar dengan kehadiran di kesemua enam daerah pentadbiran yang jadi terdiri daripada Lubnan. Sebagai sebuah institusi yang berorientasikan kerjaya dengan misi mewujudkan akses kepada pendidikan tinggi untuk pelajar generasi pertama yang sebaliknya tidak akan mempunyai peluang untuk menyertai tenaga kerja profesional. Dengan komitmen untuk mendemokrasikan pendidikan tinggi dan kuasa, universiti sejak tahun 2003 dan sehingga 2013 ditubuhkan tujuh kampus tambahan dalam: Nabatieh , Tripoli, Mount Lebanon, asam, Rayak , dan Halba - Akkar .

           Kerana ia mempunyai sejak awal LIU adalah juga meningkatkan kepentingan serantau dan antarabangsa universiti itu sebagai pembangunan yang meluas dan pencapaian akademik yang ketara berlaku di bawah kepimpinan Encik Abdul Rahim Mourad , pengasas Presiden sejak 2001 hingga sekarang. Undergirded oleh misi institusinya sendiri mengambil universiti untuk di mana keperluan adalah . Sebagai tanda kejayaan ini, LIU telah melampaui Lubnan dan sejak tahun 2006 telah ditubuhkan lagi empat kampus di Yaman ( Sanaa, Aden, Taiz dan Mukalla ); satu dalam Mauritania dan Senegal. Dalam kesinambungan dengan tradisi dan sejarah universiti akan terus menjadi institusi perintis ketara untuk tindak balas yang inovatif dan kreatif dengan perubahan dalam keperluan pendidikan sama ada di Lubnan, di Arab Saudi dan negara-negara lain di Dunia Arab, Afrika dan seterusnya.

          LIU mendasarkan ahli akademik terhadap sistem akademik Amerika. Pada masa ini, setiap kurikulum adalah berdasarkan kepada sebilangan kredit - jam. Disebabkan oleh prosedur sistem LIU Antarabangsa Universiti Lubnan ( LIU ) telah dapat bekerjasama dengan universiti-universiti lain di seluruh dunia untuk mewujudkan satu sistem pemindahan ; universiti ini adalah Ohio University, Montana State University, Kaunas Universiti Perubatan , Lithuania , Worms Universiti Sains Gunaan , Jerman , Universiti Euro- Mediterranean , Slovenia , Brno University of Technology, Republik Czech, dan RWTH Aachen University, Aachen , Jerman.

7)UNIVERSITI JINAN, LUBNAN
Sumber : http://www.jinan.edu.lb/main/en/index.php?id=history



Pada November14 , 1988 adalah tarikh apabila Universiti Jinan menjalankan misinya sebagai sebuah institusi pendidikan tinggi untuk menyumbang kepada memperkayakan dan meningkatkan tahap belia pendidikan dan pengetahuan, mengekalkan nilai-nilai dan prinsip-prinsip mereka . Universiti ini bermula dengan Fakulti Perniagaan dan Pentadbiran dan Fakulti Komunikasi pada peringkat awal di mana ia membolehkan pelajar yang telah meletakkan kepercayaan mereka di universiti dari awal, untuk bergraduat dengan diploma pendidikan yang lebih tinggi. Kemudian Fakulti Kesusasteraan dan Kemanusiaan dan Fakulti Kesihatan Awam telah dilancarkan dan universiti mengambil ikrar untuk bekerja ke arah kanan di akreditasi. Pada 12 Disember 1999 Universiti Jinan telah diluluskan secara rasmi oleh Kementerian Pengajian Tinggi di bawah Dekri No 1948.

Universiti ini telah ditawarkan pelajar tahap terbaik pendidikan dalam semua bidang yang mungkin, mengamalkan segala cara moden yang terdapat pendidikan dan menggunakan kakitangan pendidikan berprinsip profesional telah berkhidmat untuk melahirkan generasi cemerlang . Universiti Jinan merupakan  ahli dalam Arab Universiti Liga , Universiti Islam dan Lebanon Universiti Liga ; juga ia adalah ahli dalam bahasa Arab / Liga Eropah.

Pada bulan Oktober , 2005 Universiti Jinan dijalankan misinya mempercayai bahawa pendidikan merupakan hak asasi manusia dan telah melancarkan pusat kajian di Saida / Bramieh untuk mengakui pelajar dalam semua jurusan itu. Pencapaian utama telah melancarkan sebuah kampus baru untuk cawangan utama di Tripoli pada September 2006 yang termasuk makmal moden dan yang paling penting . Jadi untuk memenuhi students'ambitions dan meyakinkan mereka pengalaman latihan praktikal.Universiti Jinan sentiasa memastikan kualiti yang tinggi dalam Pendidikan dan kurikulum , untuk bersaing dengan universiti-universiti antarabangsa dan mempunyai sama tahap akademik dan pendidikan.



No comments:

Post a Comment