All Heritage is From Allah

this blog is still on progress... thank for visiting this blog... please come again!!!!

Tuesday 6 May 2014

Latar Belakang Institusi Pembangunan Islam

Lebanon mempunyai beberapa agama utama.Negara ini mempunyai masyarakat yang menganut agama yang pelbagai di Timur Tengah, yang terdiri daripada 18 mazhab agama yang diiktiraf .Terdapat dua Agama utama di negara ini iaitu Kristian ( Gereja Maronite , Gereja Ortodoks , Gereja Armenia Kerasulan , Gereja Assyria di Timur ) dan Islam (Syiah dan Sunni ). Terdapat juga agama minoriti Druze.


Kajian yang paling baru-baru ini yang dijalankan oleh Statistik Lebanon , sebuah firma penyelidikan berasaskan Beirut , mendapati bahawa penduduk Lubnan dianggarkan sebanyak 54% Muslim (27% Syiah ; 27% Sunni ) , 5.6 % Druze, yang tidak menganggap diri mereka sebagai orang Islam , 40.4 % Kristian ( 21% Maronite , 8% Ortodoks Greek , 5% Melkite Katolik, dan 6.4 % mazhab Kristian lain seperti Armenia Ortodoks, Syria Katolik, Katolik Armenia , Syria Ortodoks , Katolik , Kasdim, Assyria , Copt , Protestan ). 

Orang Islam yang sah berdaftar membentuk sekitar 54 % daripada penduduk (Syiah , Sunni, Alawi ). Kristian yang sah berdaftar membentuk sehingga 41% ( Maronite , Ortodoks Yunani -Kristian, Katolik Yunani , Armenia, Evangelical , yang lain) . Bentuk Druze sekitar 4 %. Lebanon dengan itu berbeza daripada negara-negara Timur Tengah lain dan lebih menyerupai Bosnia- Herzegovina dan Albania, di Tenggara Eropah , dalam mempunyai gabungan 


Walaupun Lebanon adalah sebuah negara sekular, perkara-perkara keluarga seperti perkahwinan, perceraian dan warisan masih dikendalikan oleh pihak berkuasa agama yang mewakili iman seseorang. Panggilan untuk perkahwinan sivil adalah ditolak sebulat suara oleh pihak berkuasa agama tetapi perkahwinan sivil diadakan di negara lain yang diiktiraf oleh pihak berkuasa awam Lubnan.



No comments:

Post a Comment