All Heritage is From Allah

this blog is still on progress... thank for visiting this blog... please come again!!!!

Tuesday 6 May 2014

Institusi Perbankan Islam



1) BANK ISLAM LUBNAN
Sumber : http://www.lebaneseislamicbank.com/


Bank Islam Lubnan (LIB) adalah sebuah syarikat saham bersama yang ditubuhkan pada awal tahun 2005 dengan modal LBP 30 bilion. LIB merupakan bank Islam pertama di Lebanon untuk dilesenkan oleh Bank Negara di bawah undang-undang yang ada . 575 bertarikh 11 Februari 2004.

LIB didaftarkan di bawah nombor 126 dalam senarai Bank-bank Pusat Bank Lubnan. Ibu pejabat LIB terletak di Liberty Tower Bldg. , Roma Street, Hamra , Beirut. Aktiviti utama LIB terdiri daripada menyediakan produk dan perkhidmatan yang selaras dengan undang-undang Islam atau Syariah perbankan.


Ringkasan Tata Tadbir Urus Korporat

Memandangkan peranan pengantaraan kewangan Lubnan Bank Islam dalam sektor perbankan , dan kesan kritikal tadbir urus yang kukuh pada pengekalan sebagai organisasi yang berjaya , dan kepercayaan dan keyakinan orang ramai , Bank berterusan dalam usaha meningkatkan Tadbir Urus Korporat , dengan menyediakan dan melaksanakan Kod Tadbir Urus Korporat yang bertujuan untuk menggalakkan amalan terbaik tempatan dan Tadbir Urus Korporat antarabangsa.

Ringkasan Lubnan Islam Kod Bank Tadbir Urus Korporat

LIB Lembaga Pengarah dinyatakan seperti berikut :
• Sheikh Khaldoun Barakat (CEO)
• Kredit Libanais Investment Bank (Ahli)
• Encik Mohamad Wajih Al Bizri (Ahli)
• Encik Rabah Jaber (Ahli)
• Encik Moustapha Alaaeddine (Ahli)

LIB Syariah Lembaga Pengarah dinyatakan seperti berikut :
• Sheikh 'Abd al- Latif Derian , Presiden Mahkamah Syariah Islam , Setiausaha Agung )
• Sheikh Hassan Awad , Presiden mahkamah Jaafari itu, Naib Presiden Ketua Setiausaha
• Sheikh Khalil al- Mays, Mufti Zahle dan Bekaa

Pengurusan LIB & Kakitangan terdiri daripada sekumpulan jurubank, dengan pengalaman yang berasas dan pengetahuan yang menyeluruh di pasaran Lubnan dan antarabangsa , khusus untuk menyediakan pelanggan dengan libs produk yang mematuhi Syariah dan perkhidmatan nilai tambah. LIB adalah dalam fasa pertumbuhan pertamanya, bercabang keluar di Lubnan, dan memperluaskan saluran penyampaian mencapai melalui cara lain.


2) AL-BILAD ISLAMIC BANK
Sumber : http://www.bilad-bank.com/en/


Pengasas Bank
Al Bilad Bank Islam untuk Pelaburan dan Kewangan (PSC ) ditubuhkan selaras dengan nombor Pendaftaran Syarikat (483 ) bertarikh 2006/06/07 dan telah didaftarkan di Jabatan Pendaftar Syarikat mengikut bilangan huruf ( 9922 ) bertarikh 2006/06/07 . Ia mendapat lesen untuk mengamalkan perbankan Islam selaras dengan surat Bank Negara Iraq / bawah Ketua Pengarah Perbankan dan nombor Pengawasan Kredit ( 2389/09/03 ) bertarikh 16/10/2006 .

Objektif Bank
Untuk menyediakan perkhidmatan perbankan dan amalan kewangan dan pelaburan menurut peruntukan Syariah Islam dan untuk membentuk instrumen menarik dana untuk mengambil bahagian dalam operasi pelaburan dalam rangka strategi pertumbuhan yang mampan dan standard kualiti menyeluruh.

Perkembangan mengenai modal berbayar:
Bank itu mula misinya mengikut peraturan dan peruntukan Syariah Islam pada 2006/07/11 dengan modal dilanggan daripada ( 50 ) bilion Dinar Iraq dan modal berbayar ( 25 ) bilion Dinar . Yang terakhir sampai( 50 ) bilion Dinar apabila dibayar ansuran kedua tahun 2008 dan telah dinaikkan kepada (100 ) bilion Dinar pada tahun 2009 dan untuk (150 ) bilion Dinar pada tahun 2011.
Bank akan meningkatkan modal untuk (200 ) bilion Dinar pada tahun 2012 di bawah arahan Bank Negara Iraq yang telah digariskan dalam bilangan surat ( 1219/09/03 ) bertarikh 2010/10/03 dan yang memerlukan bahawa peningkatan bank modal mereka untuk (250 ) bilion Dinar dalam tempoh tiga tahun.

Jumlah modal dan ekuiti pemegang saham
Jumlah modal dan ekuiti pemegang saham mencapai kadar pertumbuhan yang paling tinggi pada tahun 2011 mencapai ( 172 ) bilion Dinar , kadar pertumbuhan sebanyak (42% ) berbanding dengan (121 ) bilion Dinar pada tahun 2010 dan satu (4%) berbanding tahun 2009. Pertumbuhan ini adalah hasil daripada peningkatan dalam modal dan rizab.

Hubungan perbankan luar
Berhubung dengan hubungan perbankan luar, bank dapat membina hubungan perbankan yang meluas dan kini mempunyai (17) bank koresponden dengan kenalan dijalankan untuk meningkatkan bilangan ini , untuk menampung operasi bank kami , seperti pembukaan kredit dokumentari serta masuk dan keluar pemindahan asing.

Teknologi maklumat dan pengemaskinian sistem Bank :
Bank mempunyai kepentingan strategik kepada pemusatan maklumat berkenaan dengan aktiviti dan operasi cawangan ' , aliran tunai dan pembiayaan perdagangan. Pelanggan-pelanggan kami boleh mendapatkan maklumat mengenai akaun mereka dari mana-mana cawangan dan dari mana-mana lokasi tanpa mengira cawangan di mana mereka membuka akaun peribadi mereka. Bank terutamanya bergantung kepada maklumat di dalam sistem kami untuk pengurusan hubungan dengan pelanggan dan syarikat. Bank juga telah memohon sebanyak mungkin untuk mengawal sistem dalam pengurusan perhubungan pelanggan, supaya ia boleh berurusan dengan cara yang tepat pada masanya dan melalui saluran yang betul dengan pendapatan yang dijangkakan dan membendung sebarang risiko yang mungkin .Bank menetapkan dan mengguna pakai sistem pengurusan risiko yang teguh yang memastikan faedah seperti teknologi dan keselamatan dasar yang berkesan, menjejaki perjalanan perkembangan dan memastikan pengurusan kewangan yang konsisten .

Pengemaskinian berterusan:
Bank itu sentiasa mencari ke hadapan untuk mengemaskini sistem IT sendiri untuk menjadi berkesan dan boleh dipercayai kepada peraturan bank pusat & peraturan-peraturan di dalam sektor perbankan.


3) BLOM BANK 
Sumber : http://www.blombank.com/english/Islamic-Banking

Perbankan Islam

Pembangunan Bank Blom ( BDB) meliputi keseluruhan spektrum perkhidmatan perbankan termasuk penerimaan deposit dan penyediaan penyelesaian pembiayaan pelbagai Islam dalam bentuk Murabaha, Ijara', Tawaruk , Hantar Pajakan, Wakala dan Istisna'a .

Terdapat dalam bentuk Akaun Deposit iaitu Akaun semasa, akaun Pelaburan (Terhad dan tidak terhalang )
Perkhidmatan pembiayaan perdagangan :

Surat Import Kredit:
- L Standard / C ( Tanpa pembiayaan pelanggan)
- Murabaha L / C ( Dengan pembiayaan pelanggan)
- Wakala L / C ( Hibrid L / C dengan pembiayaan pelanggan)

Surat Eksport kredit.
Bil koleksi ( B / C):
- Standard B / C ( Tanpa pembiayaan pelanggan)
- Murabaha B / C ( Dengan pembiayaan pelanggan)
- Surat jaminan.
Wakala : Untuk membuat sandaran pembelian anda memerlukan apabila serahan adalah ditunda dalam masa. Aset tetap ialah barangan tahan lama dan pembiayaan PKS.

Perbankan pelaburan :

Kenderaan pelaburan yang mematuhi Syariah takaful termasuklah insurans untuk kereta , Industri, dan Takaful bank untuk keluarga.

Pembiayaan runcit  yang mana dapa membantu untuk pembiayaan  kenderaan, perkakas rumah dan peralatan elektrik dan elektronik.

Pembiayaan perumahan adalah sangat unik di Lubnan, BDB menawarkan pembiayaan Perumahan mematuhi 25 tahun syariah.

Untuk maklumat lanjut, sila layari www.blomdevelopment.com


4) ALBARAKA BANK , LUBNAN
Sumber : http://www.al-baraka.com/about.php



Bank AlBaraka  sal , adalah ahli " Persatuan Bank-bank di Lebanon " ( ABL) memegang nombor 109 pada Senarai Bank-bank Lubnan semenjak penubuhannya pada tahun 1992. Bank AlBaraka sal adalah bank yang pertama membangun di Lubnan yang beroperasi dengan mematuhi Syariah Islam di bawah Undang-undang Kontrak Fidusiari (no. 520) bertarikh 6 Jun 1996. Bank menjadi Bank Islam sepenuhnya serta-merta berikutan penerbitan Islam Undang-Undang Perbankan (no. 575 ) pada tahun 2004 .

Bank AlBaraka sal , dengan sokongan kakitangan yang berkelayakan dan berpengalaman, bertujuan sentiasa untuk menyediakan pelanggan dengan penyelesaian kewangan yang sesuai yang mematuhi Syariah Islam dan memberi tumpuan kepada mengurus dan meningkatkan kekayaan mereka. Di samping itu, Bank AlBaraka sal menawarkan pelbagai produk dan perkhidmatan yang memenuhi hampir setiap keperluan kewangan dan perbankan pelanggannya.

Bank AlBaraka sal adalah ahli AlBaraka Banking Group ( ABG ), sebuah kumpulan Islam bank dengan kehadiran geografi luas, dalam bentuk unit anak syarikat dan pejabat perwakilan. ABG dianggap kini Kumpulan perbankan Islam yang terbesar di rantau ini.

Bank AlBaraka  SAL mempunyai beberapa cawangan yang meliputi semua bandar-bandar utama Lubnan, semua cawangan kami dilengkapi dengan ATM. Kami berusaha untuk menjadikan perbankan lebih mudah dan cekap. Cawangan kami waktu bekerja adalah dari 8:00 pagi hingga 2:00 hari biasa dan hingga 01:00 pada hari Sabtu, Ahad adalah hari cuti awam di Lubnan.

No comments:

Post a Comment