All Heritage is From Allah

this blog is still on progress... thank for visiting this blog... please come again!!!!

Wednesday 7 May 2014

Masjid

1) MASJID MOHAMMAD AL-AMIN
Sumber : http://www.beirut.com/l/10087





Sebuah masjid atau masjid adalah tempat ibadat bagi penganut agama Islam. Perkataan masjid bahasa Arab bermaksud tempat sujud. Perkataan "masjid" dalam bahasa Inggeris merujuk kepada semua jenis bangunan khusus untuk ibadat Islam. Masjid ini berfungsi sebagai tempat di mana orang Islam boleh datang bersama-sama untuk salat (sembahyang) dan juga sebagai pusat maklumat, pendidikan, dan penyelesaian pertikaian. Imam membawa solat.

Masjid Mohammad Al-Amin adalah sebuah masjid Sunni terletak di Dataran Martyrs 'di pusat bandar Beirut, Lebanon. Ia dibina antara tahun 2002 dan 2007 oleh bekas Perdana Menteri Lubnan Rafik Hariri, yang dikebumikan di sebelahnya. Ia telah dirasmikan oleh anaknya Saad Hariri pada 17 Oktober 2008.

Menurut arkitek, Azmi Fakhuri, masjid biru kubah mempunyai inspirasi Uthmaniyyah, menyalin Masjid Sultan Ahmed di Istanbul. Seni bina masjid jelas diilhamkan oleh gaya Uthmaniyyah seperti yang dinyatakan oleh, arkitek Azmi Fakhuri. Menara masjid melonjak ke 72 meter dan kubah kepada kira-kira 42 meter. Kubah masjid adalah berwarna biru dengan sentuhan emas manakala struktur baki oker berwarna kuning. Ia menjangkau lebih empat tingkat merangkumi keluasan lantai 10,700 m2. Pedalaman adalah menakjubkan dengan karya seni halus, cermin mata berwarna dan hamparan. Candelier tergantung dari siling memberi masjid melihat diraja.

Masjid Mohammad Al-Amin adalah salah satu simbol kota Beirut, dan ia juga salah satu yang paling banyak dikunjungi. Anda tidak boleh ketinggalan melihat pada waktu malam apabila ia dinyalakan. Ia menggerunkan! Kami tidak dapat melawat, hanya di luar Maksud saya, dan bukannya di luar, jadi saya tidak boleh memberitahu anda banyak mengenainya. Tetapi ia adalah besar, saya rasa ia lebih daripada 10,000 meter persegi. Ia telah dibangkitkan dalam imej dari kuil-kuil Uthmaniyyah, dengan bahagian luar tanah liat coklat terang, tipikal bangunan klasik Lubnan, berbeza dengan kubah langit biru, diapit oleh empat menara.

Untuk melihat secara jelas keadaan di Masji Mohammad Al-Amin layari :





2) MASJID HAJ BAHAA
Sumber: https://www.flickr.com/photos/fouadgm/4265389879/




Kompleks Haji Baha'a Masjid Deen Hariri, Saida 

Dibina oleh Perdana Menteri lewat Rafic Hariri (1992-1998 dan 2000-2004), kompleks masjid ini dibina pada dedikasi kepada Allahyarham bapanya, Baha'a Deen Hariri di kampung halaman mereka daripada Saida. 

Kompleks ini tidak pernah dirasmikan atau ditahbiskan dalam kehidupan Rafic Hariri-an namun - tetapi sebaliknya telah ceremoniously ditahbiskan pada hari Jumaat 24 Mac 2006 di hadapan anaknya, dan Perdana Menteri semasa, Saad Hariri. 

Kompleks ini menempatkan sebuah masjid berjemaah dan juga perpustakaan dan ruang untuk aktiviti keagamaan dan sosial. Antara matlamatnya, kompleks ini bertujuan untuk menarik muda umat Islam untuk pendidikan agama dan menggalakkan maksiat dan tingkah laku 'Islam' yang baik di kalangan belia bandar Saida ini. Kompleks ini juga menjadi tuan rumah ceramah, seminar, sekolah Quran dan merupakan titik permulaan untuk Saida jemaah perjalanan ke Mekah dan Madinah.


3) MANSOURI GREAT MOSQUE
Sumber :  




Selepas kemusnahan bandar pelabuhan Tripoli dalam 1289 oleh tentera Qala'un , Sultan memutuskan untuk membina sebuah bandar baru ke pendalaman di kaki "Gunung Pilgrim " di mana Bourg Salib telah dibangunkan selama ini , di sekitar istana Saint- GilIes . Qala'un memberikan perintah yang amosque didirikan di penempatan di sana gereja Perang Salib langsung mencabuli , sekali Saint Mary gereja Tower.This nampaknya telah ditubuhkan pada awal abad kedua belas tetapi telah rosak teruk dalam gempa bumi yang teruk pada 29 Jun 1170 , hanya beberapa tahun sebelum kesatuan County Tripoli dengan Dewan Antioch. Dalam membina semula gereja yang jatuh Bohemund IV , putera Antioch dan kiraan kelima Tripoli , mungkin mengambil ke dalam perkhidmatan arkitek Itali beliau yang memberikan struktur " Lombard " yang menara. Walaupun suku ini telah dibakar oleh perintah Qala'un menara tidak runtuh dan telah bertukar menjadi menara dan diperbadankan di Masjidil Haram. Selepas kematian Qala'un di 1.294 anaknya, Malik al- Ashraf Salah ed -Din Khalil , dengan syarat utama (utara) Crusader portal masjid ini dengan anjung berkubah dan mengambil langkah-langkah untuk mengukuhkan asas-asas terhadap pemusnahan oleh gempa bumi akan datang. Portal ini adalah contoh yang menarik seni bina tempoh theCrusader . Ia adalah romantik dalam gaya dengan menunjukkan sedikit dan gerbang dalam yang mempunyai tiga archivolts , dua daripadanya dihiasi dengan zigzag dan berehat di pilasters dinding tebal. Yang lain adalah dihiasi dengan dua kumpulan-kumpulan cetakan biasa dan bersandar pada tiang langsing dengan reka bentuk diukir ibu daun. Tulisan tiga talian di ambang pintu memperingati kerja-kerja pemulihan yang dilakukan ke atas masjid ini oleh anak Qala'un itu , Khalil dalam 1294 (AH 693). Baris pertama berbunyi: " Dengan nama Allah ... pembinaan masjid yang mulia ini telah diperintahkan oleh Sultan yang paling kuat kita , Sarjana raja-raja orang-orang Arab dan Parsi , penakluk sempadan, pemusnah kafir ". Kemudian berikut nama dan gelaran sultan dan nama nd'ib atau gabenor Tripoli pada masa itu, Izzedin Aibek . Halaman dikelilingi oleh arked ditambah ke masjid pada 1315 ( AH715 ) dengan anak Qala'un yang lebih muda, Malik an- Nasir yang berjaya saudaranya Khalil. " Mimbar ini dibina di dalam masjid oleh Emir Qaratay , Mamluk nd'ib daripada Tripoli pada tahun 1326 ( AH726 ). a plak marmar diletakkan di atas sebuah mihrab di masjid memperingati hiasan khusus doa ini dengan satu lagi gabenor Tripoli, Emir Azdemir pada 2 julai 1478 ( AH883 )). Masjid ini telah melalui perubahan kecil sejak masa ini dan, kecuali untuk unsur-unsur Salib , boleh dianggap sebagai bangunan tempoh Mamluk.

Ini adalah salah satu daripada inskripsi yang terdapat di masjid-masjid dan madrasah Tripoli yang tidak hanya tarikh bangunan tetapi juga membuang cahaya pada kehidupan harian dan masalah di bandar pada zaman Mamluk . Terletak di dinding masjid dan madrasah dekri sultan-sultan dan gabenor Mamluk senarai Tripoli penyalahgunaan yang wujud pada masa dan percubaan untuk membetulkan mereka. Semua cukai yang tidak diperuntukkan dalam Al-Quran atau hadith dianggap sebagai ketidakadilan. Dekri dibendung aktiviti-aktiviti pegawai-pegawai yang tidak jujur ​​dan , dalam cubaan terakhir untuk melihat keadilan yang dilakukan , kata-kata perintah itu meletakkan pembaharuan di bawah perlindungan nabi.

Di sekitar Masjidil Haram Tripoli, atau sebenarnya yang melekat padanya, enam Mamluk , madrasah , sekolah Islam ditubuhkan untuk penjelasan dan tafsiran Roran dan pembentangan hadtth atau hadis Nabi . Bersebelahan dengan madrasah adalah makam dermawan mereka. Yang paling rumit adalah al- Qartawiya , dibina oleh Emir Qaratay , Gabenor Mamluk Tripoli 1316-1326 dan sekali lagi 1332-1333 . Itis terletak di luar portal timur masjid dan telah dibina , adalah dipercayai , pada pengisian yang dibuat daripada Pembaptisan Saint Mary Menara. Tiang langsing dengan ibu leafed menghiasi portal utara dan mihrab ( niche solat ) di pedalaman dan mungkin telah asalnya datang dari pembinaan Perang Salib .

4) ARGHOUN SHAH MOSQUE



Satu lewat bangunan tempoh Mamluk Tripoli merupakan masjid Arghoun Shah yang dibina pada suku akhir abad kelima belas , kurang daripada lima puluh tahun sebelum Tripoli jatuh ke tangan Uthmaniyyah. Sebelah selatan telah dibina semula dan dicat tetapi façade timur yang berdiri di sepanjang jalan yang indah tidak banyak yang tidak disentuh , serta menaranya . Selain enam kumpulan-kumpulan friezes stalaktit yang menghiasi badan pusingan menara, sepuluh balkoni berat sebelah menara ini mempunyai sepuluh skrin batu kaya diukir corak Arabesque dan geometri, setiap satu berbeza dari yang lain. Mereka adalah yang skrin batu yang paling rumit ditemui di Tripoli dan mungkin dalam semua Lebanon ..

Lebih pintu masuk utama masjid adalah perintah bertarikh October16 , 1475 ( AH880 ) yang dikeluarkan oleh kabinet tentera Sultan Qaidbey pada masa yang Azdemir al- Ashrafi yang merupakan gabenor Tripoli. Ia secara khusus melarang bahawa tanah pertanian yang diwasiatkan oleh Arghoun Shah untuk endowmen masjid dipajakkan kepada orang kaya untuk menanam. Sebaliknya bidang yang berkenaan perlu dipajakkan kepada golongan miskin supaya petani cara-cara yang terhad boleh bekerja di atas tanah dan keuntungan daripadanya. "


4) MASJID AL-ATTAR





Apa yang dipanggil " masjid Pewangi ", al- Attar , dibina pada pertengahan abad keempat belas di kawasan pasar yang sibuk. Di sini ahli farmasi zaman pertengahan disediakan astringents dan ramuan perubatan daripada ekstrak herba dan bunga. Masjid ini mempunyai sebuah portal rumit dengan rumit reka bentuk mozek marmar anak panah terjalin dan petir . Tulisan yang
 satu baris menyatakan bahawa pintu dan, Qaitbai ( mimbar ) adalah hasil kerja Mohammad , anak kepada Ibrahirn , arkitek dan telah siap pada tahun 1350 ( AH751 ).

Menara Al- Attar adalah salah satu daripada spesimen terbaik yang terdapat dalam Manluk Tripoli. Ia adalah sebuah menara persegi biasa dengan cetakan biasa. Belahan anak panah dan bukaan roset menyalakan tangga lambat sekali dalam. A cornice menonjol dihiasi dengan stalaktit disokong di empat penjuru oleh colonnettes Salib dengan ibu stalaktit Arab. Balkoni terletak pada dornice dan mempunyai satu set tingkap gerbang berganda, masing-masing dengan colonnette pusat dan diukir skrin batu di keempat-empat pihak . Luar portal barat di belakang masjid adalah indah yang berkubah lorong dating dari zaman Perang Salib .

Dekri A telah tertulis dalam portal utama masjid pada tahun 1418 ( AH821 ) atas perintah Sultan Mamluk al- Muayyad Shaikh menghapuskan cukai yang dikenakan secara tidak adil di perfumers Tripoli yang telah ditubuhkan pada harta kepunyaan masjid. Dekri itu tambahan pula melarang jualan lelong dan penyelewengan lain yang berlaku di pasar ini tertentu yang adalah untuk kesan yang negatif bagi pewangi .


5) MUALLAK MOSQUE
Sumber: http://www.tripoli-lebanon.com/muallak.html



Sebuah masjid awal zaman Ottoman adalah al- Muallaq berhampiran hujung selatan jalan utama Tripoli daripada souks , menghadapi mata air al- Tinat . Ia ditetapkan di atas suatu laluan melengkung dan akses kepada maklumat itu adalah dengan tangga , oleh itu mu'allaq namanya, " Hanging Masjid" . Ia dibina oleh Mahmud ibn- Lutfi , gabenor Uthmaniyyah Tripoli semasa pemerintahan Suleiman Magnificent . Portal memaparkan themosque seli jalur hitam dan putih bangunan batu . Ia mempunyai menara oktagon bangunan batu , lugu kecuali dua kumpulan-kumpulan batu hitam separuh jalan struktur dan skrin ukiran batu di sekitar balkoni atas dengan bumbung oktagon . Di bawah balkoni atas adalah satu sama lain dengan gerbang di kesemua lapan pihak.

Tulisan pengasasnya diukir di atas blok batu dan terletak di atas ambang pintu daripada pintu dalaman. Ia mengandungi surah Al-Quran Suci ( LX.18 ) dan berakhir : . "Ini masjid yang mulia telah dibina oleh hamba yang soleh Mahrnud , anak kepada si mati Lutfi , Master , semoga Allah kasihan kepadanya pembinaan ini telah siap pada bulan rabii 967 ( Disember 1559 ). kandungan prasasti dan bentuk-bentuk surat menanggung persamaan kepada mendiang Mamluk tempoh inskripsi dan dekri.


6) TAWBAH MOSQUE
Sumber : http://www.tripoli-lebanon.com/tawbah.html

Masjid al- Tawbat , asalnya adalah pembinaan Mamluk tetapi ia telah musnah dalam banjir yang berlaku di Tripoli pada tahun 1612 semasa pemerintahan Uthmaniyyah Sultan Ahmed I. Inskripsi pada plak gangsa yang ditetapkan pada dinding masjid bercakap tentang kemusnahan dan pemulihan oleh Hussein , anak Yusuf Pasha al- Saiifi , Gabenor Tripoli. "Segala puji bagi Allah" , negeri-negeri inskripsi, ' yang telah dikurniakan kepada hambanya pelbagai nikmat , membolehkan beliau untuk menjalankan amalan yang baik ini .. , untuk memulihkan masjid yang mulia ini, kerana mencintai Allah yang Pemurah , selepas kemusnahan dinding , mimbar itu, mihrab itu ( kuil sembahyang ), dan wuduk yang mata air oleh banjir besar yang berlaku pada 16 bulan Dhu -1- qa'da tahun 1020 ( 20 Jan 1612 )) Walaupun ia sharesthe menara al- Dabbaghin atau Masjid Tanners ' , pembinaan ini adalah milik Uthmaniyyah tempoh struktur agama di bandar ini. Pusat mahkamah arcaded masjid ini mempunyai mata air kubah dengan empat tiang oktagon dengan stalaktit dan ibu motif daun kelapa . Bahagian dalam kubah di atas pintu masuk utama adalah penting untuk hiasan diukir geometri halus.

Pada dinding menghadap entranceway adalah inskripsi empat baris , yang dekri Mamluk Sultan Shaikh dibuat dalam tahun 1414 (Hijrah) . Ini adalah pengulangan perintah oleh Sultan yang muncul di Masjid Besar Tripoli. Ia mengutuk menyorok gandum , daging dan roti dan jualan yang berikutnya daripada bahan makanan penting pada harga yang tinggi . Dekri itu menghapuskan ini penyalahgunaan olehnya, adalah dengan menjejaskan penduduk Tripoli. Ajaib air banjir daripada Abou Ali pada tahun 1612 tidak mencuci dekri.


7) MASJID TINAL



Emir Saif al -Din Tinal , gabenor dua kali Tripoli ( 1326-1333 dan 1335-1340 ) membina sebuah masjid banyak - kubah di penempatan gereja Carmelite Tripoli . Gereja ini telah dibina oleh tentera Salib di luar bandar berdinding mereka dan, selepas kejatuhan Tripoli pada 1289 , berdiri terbiar dan dalam keadaan musnah. Bangunan utama , di bawah satu siri kubah, mempunyai beberapa tiang granit dengan lewat ibukota Rom Byzantine atau berdiri dalam dua baris. Di tengah masjid di bawah kubah terbesar , kedudukan empat tiang besar mendedahkan pusat gereja Carrnelite itu. Satu portal rumit seli batu hitam dan putih di bahagian belakang masjid membawa ke bilik lain . Yang siling tergantung separuh kubah dengan stalaktit , plak marmar dan kerja tatah bersaing dalam keindahan dengan portal utama madrasah alQartawiya itu. Masjid ini dibina pada tahun 1336 ( AH736 ).


Makam tiada kaitan dengan rancangan gereja Carmelite asal. Ia mempunyai beberapa kubah, satu yang amat berjalur . Ia adalah di sini bahawa Saif al- DinTaylan ingin dikebumikan selain masjid yang beliau membina dan dikurniakan bagi penduduk Tripoli.

Perbuatan asas ( waqfiya ) memberikan senarai sifat-sifat Emir yang beliau menderma untuk penjagaan masjid. Ini termasuk taman, dipanggil al- Hamawi , di tebing yang Abou Ali Sungai di timur Tripoli, dua kedai di pintu masuk masjid yang tidak wujud pada hari ini , taman yang dipanggil Altuntash , dua kedai-kedai berhampiran pasaran untuk penjualan peralatan senjata, menghadapi mandi Esendemir ( hammam al- Hajeb ) , satu pertiga daripada Caravanserai dan kampung ArzOntya , berhampiran Arqa . Pendapatan daripada harta ini adalah untuk pergi ke dana endowmen ini masjid. Apa yang kekal , selepas perbelanjaan dibayar, adalah untuk diberikan kepada golongan miskin Tripoli dan mereka yang memerlukan melalui bandar. Tetapi dalam kes tidak , menurut kehendak penderma, adalah jumlah wang yang tetap yang hendaklah diberikan kepada golongan miskin . Penguasa masjid terpaksa memeriksa setiap kes pada merit sendiri , tidak syak lagi untuk tidak menggalakkan mengemis. 

Untuk penjagaan makam beliau , Saif al -Din Taynal dibuat tindakan asas yang berasingan ( waajiya ) Beliau muncul untuk menjadi orang yang mampu yang besar untuk beliau menderma semua - pasaran seterusnya ke masjid Al- Arzuni di mana pakaian lama vendor Tripoli telah ditubuhkan. Ini termasuk enam belas kedai-kedai dan enam belas gudang, dua kedai-kedai di pasar itu tukang besi ', semua kedai-kedai dan gudang yang dia sendiri telah dibina di atas penempatan yang dipanggil " mahkamah lama" , enam kedai baru-baru ini dibina olehnya dalam Suwaiqat al- kadi , di antara kedua-dua jambatan yang merentangi Abou Ali Sungai , tanah di sekitar masjid dan tanah yang dipunyai oleh beliau berhampiran gelanggang pacuan kuda itu. Apa yang kekal , selepas semua perbelanjaan dibayar, adalah untuk diagihkan kepada golongan miskin , dengan syarat setiap kes diperiksa untuk mengelakkan tersalah penggunaan dana endowmen ini .

Lebih Qaitbai yang ( mimbar ) masjid adalah inskripsi pendek yang menyatakan bahawa ia telah siap pada bulan ( June11 hingga 10 Julai) 1336 ( An. 736 ) Akhir sekali, di bahagian bawah mimbar , adalah inskripsi satu baris yang menyatakan bahawa ini adalah kerja tukang kayu Muhammad al- Safadi , tukang induk. "

No comments:

Post a Comment